Gezond Leven = Méér Bewegen + Minder Zitten

Zitten is relaxed. We doen het allemaal. En we doen het veel: te véél! Dat blijkt uit onderzoek van Wereldgezondheidsorganisatie (WHO) tussen 2001 en 2016: 1 op de 4 mensen wereldwijd beweegt te weinig.

Beweeg jij genoeg?

Als je per week minder dan 150 minuten matige lichaamsbeweging of 75 minuten krachtige lichaamsbeweging krijgt, behoor je volgens de WHO tot de groep die te weinig beweegt. Maar… ander onderzoek toont aan dat wekelijks bewegen en sporten te weinig is en om écht gezond te blijven. Volgens de onderzoekers is het van belang om minder langdurig te zitten, te sporten én aan je  conditie te werken. Die laatste 2 dingen los je op door te gaan sporten, bijvoorbeeld 2 of 3x per week. Het minder langdurig zitten is een ander verhaal. Daar moet je de héle dag op letten!

6 tips om élk half uur in beweging te komen

Meer bewegen hoeft niet moeilijk niet zijn. Bewegen is wat anders dan intensief sporten. Als je maar even van je stoel komt en meer van je lichaam gebruikt dan alleen je armen die naar je muis, je toetsenbord en een kop koffie grijpen.
Hoe dan? Met deze 6 tips! Daarmee lukt het je makkelijk om overdag meer te bewegen en je systeem én metabolisme uit de ‘ruststand’ te halen. Als je elke 25 minuten in beweging komt, zit je (figuurlijk dan) helemaal goed!

  1. Sta op en haal een glas water of een kop thee.
  2. Sta op en geef de planten water of ruim (je bureau) op.
  3. Wil je net een collega mailen of bellen met een vraag? Sta op en loop er eens naartoe.
  4. Ga je naar het toilet? Neem een keer het toilet verderop of op een andere etage.
  5. Doe rek- en strekoefeningen voor je benen en armen (voor sommige hoef je niet eens per se op te staan).
  6. Maak een ommetje in je pauze en óók ‘s avonds tussendoor als je op de bank hangt. Al wandel je maar 10 of 15 minuten, het zet je lichaam op een goede manier aan het werk.

Bron:
Van der Velde, J.H.P.M., et al. (2018). Which is more important for cardiometabolic health: sedentary time, higher intensity physical activity or cardiorespiratory fitness? The Maastricht Study. Diabetologig. DOI: https://doi.org/10.1007/s00125-018-4719-7

*blog www.triggerpointcoach.nl