Naarmate het weer kouder en natter wordt, beginnen we met anticiperen op de vallende bladeren: we denken aan (gezins)vakanties, met een warm dekentje op de bank hangen of zelfs tropische uitjes. Maar onder dat alles maken velen zich klaar voor het koude en griepseizoen, omdat het elk jaar veel mensen treft. Dus met het griepseizoen aanstaande, volgen hier enkele eenvoudige herfstgezondheidstips om gezond te blijven deze periode!

Herfst gezondheid tip # 1: Eet gezond en versterk je immuunsysteem
Het is belangrijk om het hele jaar door gezond te eten, maar vaak, naarmate het weer kouder en natter wordt en de feestdagen dichterbij komen, kunnen we merken dat we iets meer eten dan normaal, of iets meer ongezond eten dan we willen toegeven. Er is zelfs opgemerkt dat we tijdens de koudere maanden onze calorie-inname verhogen. Ongeacht waarom dit is, is het cruciaal dat je op je gezondheid concentreert, dus onze eerste gezondheidtip in de herfst is om te proberen een gezonde calorie-inname te behouden en gezond voedsel te eten. Dit betekent dat je misschien moet voorkomen dat je toegeeft aan ongezond verlangen naar voedsel wanneer je wilt snacken. Concentreren op het vermijden van verborgen suikers in voedsel dat je consumeert, helpt je immuunsysteem te stimuleren om je lichaam voor te bereiden op het bestrijden van ziektekiemen of virussen!

Herfst gezondheid tip # 2: Hydrateren
Hydratatie is belangrijk (ongeacht het seizoen), omdat het grootste deel van je lichaam uit water bestaat. Maar vaak vergeten velen hun lichaam te hydrateren tijdens de wintermaanden omdat ze merken dat ze niet zo dorstig zijn als wanneer ze constant zweten van temperaturen boven de 20 graden Celsius. Dat gezegd hebbende, deze gezondheidtip in de herfst is een vriendelijke herinnering om water te blijven drinken en minstens zes tot acht glazen per dag te proberen, zelfs in de koudere maanden, zodat je alert en energiek blijft!
Om nog maar te zwijgen van het feit dat gehydrateerd blijven kan helpen je immuunsysteem te versterken om ziekte te voorkomen! Gebrek aan voldoende water drinken en zelfs maar een klein beetje uitgedroogd raken, kan de geestelijke gezondheid van een individu schaden en zelfs zijn functionaliteit aantasten.

Herfst gezondheid tip # 3: Blijf actief
Voor velen van ons is het gemakkelijker om actief te worden in de zomermaanden, omdat we gemakkelijk buiten kunnen wandelen of hardlopen terwijl we genieten van het weer. Maar naarmate het weer kouder wordt en de dagen korter, voelen velen zich ontmoedigd om te trainen, omdat ze liever opkrullen met een warme deken en ontspannen op de bank hangen, vooral na een lange dag op het werk.
Maar welke maand het ook is: je lichamelijke conditie is een uiterst belangrijke factor om gezond en gelukkig te blijven!
Volg een groepsles of doe kracht- en stabiliteitsoefeningen in de sportschool. Als de sportschool niets voor jou is, kan een ontspannen wandeling naar buiten of zelfs bladeren harken helpen motiveren om in beweging te komen!

Herfst gezondheid tip # 4: Zorg voor voldoende rust en ontspanning
Niemand wil ziek worden, en ongeacht hoe gezond je eet, hoeveel glazen water je drinkt of hoe actief je bent, soms word je gewoon ziek.
In tijden als deze is het belangrijk dat je voldoende rust neemt en zelf zorgt voor voldoende ontspanning, zodat je snel kunt herstellen!
Met de juiste balans en naar je lichaam luisteren, helpt je jezelf om eerder en vaker te ontspannen. Plan tijd in voor een goed boek of een fijne massage en geef aandacht aan jezelf! Voldoende rust en ontspanning helpt om je weerstand te behouden of te verbeteren.